تبلیغات
قالب وبلاگ قالب وبلاگ
رپ - معرفی لوازم استدیو
 
رپ
صفحه نخست               تماس با مدیر          پست الکترونیک             RSS               ATOM
چهارشنبه 4 خرداد 1390 :: نویسنده : پوریا راهدار


1. فضای آکوستیک و عایق کاری ، جهت جلوگیری از ورود و خروج صدا

2. آدیو اینتر فیس ( کارت صداهای اکسترنال)

3. سیستم مانیتورینگ صدا (اسپیکرها و هدفن ها)

4. میکروفن های ضبط صدا

5. میکسرها


 

 

 

حال به توضیح موارد بالا می پردازیم و حدود قیمت آنها رو هم بررسی میکنیم :


1. فضای آکوستیک و عایق کاری ، جهت جلوگیری از ورود و خروج صدا


فضای اکوستیک به فضایی گفته میشود که توسط ورق عایق صوتی ، کاملا عایق کاری شده باشه.

بطور مثال اتاقی که توی اون میخواهید ریکورد کنید ، بخوانید ، صدای ساز بگیرید ؛ باید طوری عایق کاری بشه که ، وقتی بیرون از اتاق هستید ؛ صدایی از داخل اتاق خارج نشه ، و وقتی هم داخل اتاق هستید ؛ صدایی از بیرون اتاق ، وارد اتاق نشود.


- مزایای آکوستیک کردن فضا:

وقتی شما از ورود و خروج صدا جلوگیری میکنید ، اون پیچش صدایی رو نخواهید داشت که صدا در فضا پخش بشه ، در نتیجه صدا فقط در محدودهء اتاق شنیده میشه و شما صدای ناب میشنوید (که البته به موارد دیگر هم بستگی دارد)

در یک کلام ، (جلوگیری از هدر رفتن صدا)

امروزه در ایران شرکت هایی هستند که آکوستیک کردن فضای ساختمان را انجام میدهند که البته این کار هزینه بالایی بالغ بر چندین میلیون میبرد


 

 

 

- چگونه خودمان فضا را آکوستیک کنیم؟

اگر بخواهید به شخصه اینکار رو بکنید ، به کیفیت مطلوب خواهید رسید در حالیکه در هزینه هم تا حدودی صرفه جویی کرده اید.

- - اگر کار گویندگی میکنید :

میتوانید اتاق رو بوسیله ادوات زیر عایق کاری کنید:

شانه تخم مرغ ، پشم شیشه ، فوم یا یونولیت ، ورق عایق صوتی ؛ را بترتیب به در و دیوار و سقف داخل اتاق بزنید.

اگر اتاق دارای پنجره است ، بوسیله درزگیر و ابر شکاف ها رو بپوشانید ، شکاف های در اتاق هم به همین طریق!


اگر در آپارتمان های شلوغ زندگی میکنید ، بنده توصیه عایق کاری نمیکنم و مسئولیت مشکلات را باید عهده دار باشید ، ولی برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای ساکنین ، میتوانید علاوه بر ادوات ذکر شده سقف را بوسیله چندین لایه گونی (کنفی) ضخیم و محکم بپوشانید!!


در نهایت برای زیبا شدن فضا میتوانید از طرح های مختلف کاغذ رنگی ، ام دی اف و یا لترون (روکش ام دی اف) استفاده کنید.


این کار دست کم حدود 400 الی 500 هزار تومان هزینه میبرد !


- - اگر کار تنطیم و آهنگسازی انجام میدهید :

علاوه بر عایق کاری قسمت کنترل(داخل اتاق) ، باید باکس آکوستیک (اتاقکی که خواننده و یا نوازنده در آن میخواند یا مینوازد) ببندید.

به این ترتیب که ، به نجار سفارش ساخت اتاقکی رو میدهید و... سایر موارد که در مبحثی جداگانه طریقه ساخت باکس آکوستیک رو توضیح خواهم داد.


این کار هم حدود 400 الی 500 هزار تومان هزینه میبرد !

 

 


 

 


2. آدیو اینتر فیس (کارت صداهای اکسترنال) :

همانطور که از اسمشان پیداست اکسترنال هستند که در مدل های مختلف از طریق یو اس بی و یا فایر وایر به سیستم وصل میشن


- مزیت های کارت صداهای اکسترنال :


مزیتی که این ساند کارت ها نسبت به ساند کارت های آنبورد دارند اینست که : در مدل های مختلف دارای ورودی و خروجی زیادتری هستند.

به شکلی که در آن واحد میتوانید از اسپیکر ، هدفن ، میکروفن و ساز استفاده کنید.

بطور کلی اگر ساند کارتی که انتخاب میکنید دارای فانتوم پاور باشد ؛ شما را از میکسر بی نیاز خواهد کرد.

مزیت بعدی ، کیفیت بالای ضبط و پخش این ساند کارت ها نسبت به ساند کارت های آنبورد است .


قیمت این نوع ساند کارت ها از 100 هزار تومان شروع میشود تا بالای 1 میلیون تومان


 

 


3. سیستم مانیتورینگ صدا (اسپیکرها و هدفن ها) :

همانطور که از اسم آنها پیداست ، مانیتورهای صدا ، نمایشگرهای صدا هستند.

همانگونه که یک نمایشگر تصویر برای اینکه تصویر مطلوبی به ما بدهد باید دارای رنگ و کنتراست و رزولوشن بالایی باشد ، مانیتور صدا هم باید ویژگی هایی داشته باشد که صدایی با کیفیت و نزدیک به واقعیت به ما بدهد.


- اسپیکر مانیتور ها از دو قسمت تشکیل میشوند:


1. تیـوتـر : فرکانس های بالا بوسیلهء تیـوتـر پخش میشوند.

2. ووفــر : فرکانس های پایین بوسیلهء ووفـــر پخش میشوند.


مانیتور هایی که در فرکانس های پایین بتونن فرکانس نزدیک 20 هرتز رو پخش کنند ، مانیتور های خوبی بحساب میان.

برای مثال محدودهء پخش فرکانسی اسپیکر مانیتور YAMAHA مدل HS80 M ، بین 42 هرتز و 20 کیلوهرتز است که نشون دهندهء کیفیت خوب این اسپیکر مانیتور است (چون در فرکانس پایین به فرکانس 20 هرتز نزدیک است).

متاسفانه اسپیکرهایی که الان در بازار موجود هستند به هیچ عنوان مانیتور صدا بحساب نمیآن و فقط بدرد گیم و فیلم دیدن میخورن

 

میتوانید اسپیکر های خود رو تست کنید :

آهنگی که کیفیت بالایی دارد ، پلی کنید .

ولوم رو آرام آرام زیاد کنید و صدا رو از حد وسط خودش یعنی 4 دِسی بل ، بالا ببرید .

وقتی فرکانس امواج صدا از محدوده ای بالاتر رفت ، تداخل فرکانسی صورت میگیره و بعضی ازصداها که بسامد کمی دارند ، در صدای بالا حذف میشوند.

در نهایت اُفت کیفیت به وضوح شنیده میشه تا جایی که ووفر شروع به خِر خِر کردن میکنه و گوش شما رو اذیّت میکند !!

این در حالیست که در اسپیکر مانیتور های حرفه ای ، در ولوم های بالا به هیچ عنوان اُفت کیفیت و تداخل فرکانسی بوجود نمیاد و برعکس صداهایی که بسامد کمی دارن بخوبی شنیده میشوند !


در بحث هدفن های مانیتورینگ هم ، دقیقا روال به همین شیوه است.

چه بسا در کارهایی که از صداهای ریز استفاده میشود ، فرآیند مسترینگ با هدفن انجام میشود که شاید ما اون صداها رو در کار اصلی نمی شنویم !


معمولا تنظیم کننده های موسیقی و کسانی که فرآیند میکسینگ و مسترینگ انجام میدهند ، باید دارای سیستم مانیتورینگ فوق حرفه ای باشند که در تنظیم و میکس کردن صداها با مشکل مواجه نشوند !


و اما قیمت ها :

قیمت اسپیکر مانیتورهای خوب از یک جفت 300 هزار تومان شروع میشه تا 60 میلیون تومان
!!

کمپانی Genelec بهترین اسپیکر ها رو میزنه که از جفتی 1.5 میلیون شروع میشه تا جفتی 60 میلیون که اون مدل های نجومی در داخل دیوار نصب میشن !!!

من کلمهء "جفت" رو بکار میبرم چون اسپیکر مانیتور ها برای سیستم های دالبی ساند ، بصورت تکی هم خریداری میشوند.

مثلا ، قیمت هر باند YAMAHA مدل HS80 M ، حدود 350 هزار تومان است


 

 

4. میکروفن های ضبط صدا

میکروفن ها در انواع مختلف و بالغ بر 10 نوع هستند :

میكروفن های ذغالی- فیبری - لیزری - کاردیوئید - الکترو دینامیكی - الكترومغناطیسی - پیزوالكتریك - نواری - خازنی(الكترواستاتیك) و یا (الكتروكاندستور) و . . .

که برای صدابرداری در استدیو اکثرا از میکروفن های الكتروكاندستور استفاده میکنند.

وقتی در عمل صدابرداری كیفیت بهتر مورد نظر باشد، می توان از میكروفن های الكترواستاتیكی یا الكتروكاندنستور (Condenser) استفاده نمود.

حركت دیافراگم آن با جرم بسیار كم می تواند در برابر کوچکترین حرکت و صدا پاسخ سریع (Transienty Response) بدهد.

حتی این میكروفن ها می توانند صدای یك جرقه را ضبط کند که این یكی از دلایل برتری میكروفن های الكترواستاتیك بر سایر میکروفن هاست.

این میکروفن ها احتیاج به یك پیش تقویت كننده Pre Amplifire دارند ( که بیش از این وارد مبحث ساختار آن نمیشویم)


- محاسن میكروفن های الكترواستاتیك

1. پهنای باند وسیع.

2. پهنای باند خطی.

3. پاسخ سریع در برابر کوچکترین ضربه و صدا.

4. پایین بودن مقدار نویز ( نویز یك میكروفن از الكترونهایی كه در اثر برخورد به یكدیگر در میكروفون ایجاد می شود نشأت می گیرد).

5. دیستورشن (Distortion) محکم و مقاوم.


- معایب میکروفن های الکترو استاتیک


1. آسیب پذیر بودن در برابر ضربه (حتماً باید در جعبه نگهداری و حمل و نقل شوند)

2. آسیب پذیر بودن در برابر حرارت ، دود ، گرد و غبار ، رطوبت.

3. جهت شارژ خازن ها و انتقال سیگنال به منبع تغذیه احتیاج دارند.


 



5. میکسرها :

قطعا" اکثر دوستانی که سر رشته ای در میکس و مونتاژ دارند و یا با نرم افزارهای میکس صدا و آهنگسازی کار کردند ، با این ابزار آشنایی دارند.

میکسرها surface هایی هستند که روی آنها انواع و اقسام level ها و دستگیره های کنترل صدا وجود دارد.


volume level ، که در راستای قائم جابجا میشود و صدا رو کم و زیاد میکند


pan level ، که بوسیلهء آن شما صدا رو به باند های چپ یا راست انتقال میدهید


و سایر تنظیمات که بستگی داره میکسر شما چه امکاناتی رو پشتیبانی میکند.


این رو اشاره کنم که اگر شما ساند کارتی تهیه کنید که دارای فانتوم پاور باشد و ورودی و خروجی های متعددی داشته باشد ، شما را از میکسر بی نیاز خواهد کرد.


اکثرا کسانی که کار لایو انجام میدهند از میکسر استفاده میکنند چون دارای ورودی و خروجی ها زیادیست !

برای مثال در کنسرت ها از میکسر به این شکل که ، صدای تک تک میکروفن ها ، باند ها ، سازها قابل کنترل است که مثلا صدای خواننده با صدای سازها بالانس باشد و ناهماهنگی بوجود نیاد.


در فیلم برداری ها و میکس های سر صحنه هم از میکسر استفاده میشود که دوستان هرکدام به نوبه خود یک mixer man هستند !


امیدوارم خوب تونسته باشم متوجه تون کرده باشم.





نوع مطلب :
برچسب ها :
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
   
قالب وبلاگقالب وبلاگ